Fifty shades of Something

Ja, jeg har skal læst de famøse bøger.

Nej, jeg har ikke set filmen.

Men de stakkels feminister glemmer helt, at Fifty Shades får alle de dejlige kvinder derude til rent faktisk at genoverveje deres seksualitet.

Ja, de finder ud af, at seksualitet måske ikke er et tabu.

Og sikken import af legetøj.

Jeg glæder mig til torsdag, for der skal jeg sidde og lege et lille nysgerrigt og uvidende væsen på BDSM sammen med mine venner og veninder.

Og så vil jeg samtidig sidde uroligt i mit sæde, og tænke på naughty north med nogle dejlige mennesker.

Livet er frækt og fantastisk!

2 thoughts on “Fifty shades of Something

  1. Bogen er ikke interessant, men diskussionen omkring den var meget interessant. For mig tyder det på, at der er to hovedholdninger til bogen: 1. Bogen er æggende og giver stof til en fornyelse af sexlivet, 2. Bogen er et udtryk for en kvindelig internalisering af kvindeundertrykkelse i bred forstand (køn er politik).

    Leonara Christina Skov skrev en anmeldelse af bogen i Weekendavisen den 31. august 2012: “Fifty Shades of fucked up”, som efter min mening blev et eksempel på holdning nr. 2 og det var jeg faktisk lidt skuffet over. Jeg er enig i hendes nedsabling af sproget, de platte karakterer og så videre.

    Men jeg synes, at hun går for langt. Hun synes, at tage bogens popularitet (50 millioner kvinder (heriblandt mænd, anmeldere og nysgerrige)) som et udtryk for, at kvindekampen har været forgæves. Hendes bemærkning, “Jeg vil helst ikke tro, at det, alverdens kvinder drømmer om, er at være en lille uerfaren pige, der i alle livets forhold bliver domineret af Far Med Spanskrøret”, er for mig nærmest grinagtig. Hun kan da ikke mene, at hun tolker den kvindelige interesse for bogen, som et udtryk for en hemmelig livsdrøm for mange kvinder om at blive domineret i alle livets forhold af en mand. Get real! Prøv lige at slå autopiloten fra.

    Bogen er, efter min mening, jo bygget op omkring en S/M fantasi, som så rulles ud i et livsomfattende scenarie. Bogen ruller fantasien ud fra lagnerne og hele vejen ud. Det er ikke et interessant stykke litteratur, men det er en interessant diskussion mellem kvinder.

    Frygten er, så vidt jeg forstår, er at kvindelig seksuel underkastelse i sengen er lig med undertrykkelse udenfor. Kan man underkaste sig sin partners behov i sengen uden at være undertrykt udenfor sengen? Og hvis man kan – er det så et udtryk for en internalisering af mandlige seksuelle fantasier eller er det et udtryk for sand frigørelse – at have lov til at efterstræbe egne seksuelle fantasier – uanset hvor subordinære de måtte være. Dette handler for mig om spørgsmålet om sex og aggression (i og kun i sengen!!). Ønsket om at dominere eller blive domineret som en del af seksuel tilfredsstillelse hos mænd/kvinder, kvinder/kvinder eller mænd/mænd. Jeg tænker ikke kun på S/M men på ønsket om at blive taget eller at tage som en del af det seksuelle drive.

    Hvorfor tager Skov ikke dette emne op i relation til kvinder? Det er da 1000 gange mere interessant – og det er denne diskussion, som Fifty Shades har åbnet.

    Læs hele indlægget her: https://mandeblogger.wordpress.com/2013/03/02/httpfiftyshades-dk/?preview=true&preview_id=20&preview_nonce=8e3b9c406d&post_format=standard

    Mandeblogger

    1. Jeg beklager, at jeg først får taget mig tiden til at svare på din kommentar nu. Men kommentarene plejer ikke at have den længde, og slet ikke sådan et indhold. Jeg har længe læst og fulgt med på din blog, så jeg kender dine holdninger. Jeg er først og fremmest enig i dit hypotese om, at der må opstilles 2 former for syn på selve bogserien, og nu også filmen. For ja, jeg kan fornemme i min venindekreds, de der er ukendte med min seksualitet, at der er opstået en helt ny form for nysgerrighed omkring emnet. Det er måske ganske naturligt, men så opstår der hurtigt en gruppeopfattelse omkring Fifty Shades, enten synes de, at det er helt fantastisk, eller også er de decideret frastødt. Hvad de så individuelt tænker bagefter, kan jeg jo af gode grunde ikke svare på. Men — den massive fanskare ude i verden taler vidst helt for sig selv.

      Hvad angår dit andet synspunkt — så må jeg igen tilslutte mig. Man kan jo kun spå om, hvorfor Skov ikke lufter disse synspunkter (Jeg har også læst anmeldelsen), men mon ikke hun ægger lidt på sine egne opfattelser af seksuel frigørelse, feminisme ikke at forglemme. Det er sørgeligt, men måske er det sandheden. Samtidig opfatter jeg det stadig som et tabu, at udtrykke sine seksuelle holdninger og lyster offentligt. Det er jo netop derfor, at anonymiteten er så stor blandt BDSM bloggere, instagrammere etc. Og så er der de mere lukkede rum, hvor man rent faktisk kan føle sig hel og accepteret.

      Og en sidste kommentar omkring autopilot og hele det med, at bogen blev til på grund af en Twiligt besættelse og seksuelle fantasier, så er det sandt, det har hun selv udtalt i et interview. Hvordan hun lod sin mand agerer prøvekanin for de “seksuelle udfoldelser”, der opstår i bogen. Men hvem der så er mest dominerende af hende og manden, det kan man jo så diskutere.

      Sidst, men ikke mindst, ønsker jeg at knytte en kommentar til hele det feministiske aspekt, jeg mener ikke, at hele feminisme kampen har været spildt, kvinder er i dag bare så stærke, at de kan klare sig selv. De har, eller fremstår som om, de ikke har brug for en mand — men i virkeligheden ønsker de måske bare, at finde det paralelle modstykke, der kan appelerer til deres seksuelle agression. Eller ikke. Jeg kan udelukkende tale af egne erfaringer her, og hvad jeg snakker med mine nærmeste bekendte om.

      Men det er måske ikke så aktuelt længere, da Fifty Shades bølgen jo er ved at fordufte… Indtil den næste mediestorm kommer, og flere vil føle et behov for, at ytre deres meninger.

      Tak for din kommentar — og tak fordi du læser min blog.

Skriv et svar

